Posthumanismin erottaa klassisesta humanismista kaksi asiaa. Humanistisen filosofian ihmisen korostamisesta on luovuttu, ja ihminen palautetaan muiden luontokappaleiden sekaan. Ihmisellä ei ole rajatonta oikeutta tuhota luontoa ja käyttää sitä omaksi hyväkseen, eikä eettisesti voida päätellä a priori ihmisen olevan täysin erilaisen moraalin määräämä. Klassiseen humanismiin verrattuna myös järjen kaikkivoipaisuudesta on luovuttu, joka oli klassisen humanismin määrittelevimpiä piirteitä. Vahvasta rationaalisuuden perinteestä pidetään toki kiinni, mutta ihmismielen kyky ymmärtää kaikkeutta, yhteiskuntaa tai edes itseään on kuitenkin vain rajallinen ja järjenkin rajat pitää tuntea.
Bruno Latour (s. 1947, Beaune, Ranska) on tämän hetken tunnetuin tieteen- ja teknologiantutkimuksen edustaja
http://www.nickbostrom.com/ethics/dignity.htmlthe late 19th and early 20th century concerned about alienating German sociologists
Georg Simmel and
Ferdinand Tönnies wrote critical works on
individualization and
urbanization. Simmel's
"Philosophie des Geldes" ("Philosophy of Money") describes how relationships become more and more mediated through money. Tönnies'
"Gemeinschaft und Gesellschaft" ("Community and Society") is about the loss of primary relationships such as
familial bonds in favour of
goal oriented secondary
relationships.
Väärä tietoisuus on
marxilainen oletus, jonka mukaan
aineelliset ja
institutionaaliset tekijät johtavat ihmistä harhaan. Hypoteesi seuraa
tavarafetisismin teoriasta, jonka mukaan ihmiset kokevat yhteiskunnalliset suhteet pelkästään asioiden välisinä taloudellisina arvoina, toisin sanoen henkilön saadessa rahaa työskentelystään ja ostaessaan haluamansa t-paidan. Raha ja t-paita tuntuvat luovan sosiaalisia suhteita ihmisistä riippumatta, päättäen kuka saa mitäkin ilman ihmisten
suoraa toimintaa tai järjestäytymistä. Ihmiset
vieraantuvat keskenäisestä toiminnastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti