arvosana tietesissä tulisi antaa niille, jotka ovat kiinnostuneita uusista vastauksista
Syksyinen keskiviikkoiltapäivä sähköistyi Helsinki-Vantaalla, kun maailman suurin matkustajakone, Airbus A380 piipahti lentokentällä parin tunnin ajan. Visiitti synnytti lentokonebongareiden, anteeksi spottareiden, joukossa pienimuotoista hysteriaa ja median edustajatkin tuntuivat olevan enemmän tai vähemmän täpinöissään majesteettisen kulkupelin käynnistä.
Lufthansa testasi Pohjoismaihin suuntautuneella opetuslennollaan, sopisivatko täkäläiset kentät jättiläiskoneelle tarpeen vaatiessa varakentäksi. Paikalla olleen silmin vaikutti siltä, että sopisivat. Ainakin saimme nähdä, kuinka kone laskeutui kauniisti ja rullasi pysähtymispaikalleen kiitotie 2:n päähän sen suuremmitta ongelmitta.
Tiedotusvälineiden edustajina olimme siitä onnellisessa asemassa, että pääsimme seuraamaan laskeutumista paraatipaikalle pääkiitoradan kupeeseen. Paikalla oli bussilastillinen toimittajia ja valokuvaajia, jotka kurkottelivat pitkillä putkillaan kohti koneen odotettua tulosuuntaa. Lentokentän väki sai paimentaa innokkaita kuvaajia pysymään sallitulla kuvausalueella.
Pulleata valasta muistuttavan kaksikerroksisen koneen tervetuloseremonioihin kuului sammutusautojen vesisuihkuilla muodostama kunniakuja. Ilmassa oli juhlan tuntua, kun pysähtymispaikkaansa kohti rullanneen koneen ohjaamosta hulmautettiin auki Suomen lippu.
Siniristilippu oli näkyvissä myös, kun koneen kapteeni ja lentoyhtiön edustajat astelivat portaita alas kättelemään Helsinki-Vantaan johtoa. Ensimmäinen yritys tosin epäonnistui, sillä median edustajat kyyköttivät vielä bussissaan. Niinpä tervetulotoivotus otettiin uusiksi, jotta ele saataisiin varmuudella talletettua digikameroiden muistikorteille.
Itse kone oli hulppea, se kai täytyy myöntää. Yläkerroksessa oli ylelliset tilat kahdeksalle ensimmäisen luokan matkustajalle sekä hieman suuremmalle joukolle liikematkustajia. Väljää oli, ja mukavan tuntuista. Sen nähtyään alakerran turistiluokasta sai täyteen ahdetun kuvan: yhdellä rivillä oli aina kymmenen vierekkäistä paikkaa.
Ohjaamoonkin pääsi kurkistamaan pienen jonotuksen jälkeen. Pilotti vastaili kysymyksiin kohteliaasti, mutta vaikutti siltä, että päivä oli ollut jo pitkä - olihan kone käynyt ennen Helsinkiä jo Kööpenhaminassa ja Tukholmassa.
A380:n Helsingin-vierailu oli näyttävä julkisuustempaus paitsi Lufthansalle, joka pääsi esittelemään medialle superlatiivien konettaan, myös itse Helsinki-Vantaan lentokentälle. Mitään suurempaa jälkeä käynti ei silti näillä näkymin jätä, sillä ilmojen jättiläistä ei tulla näkemään Suomessa usein.
Konkreettisimpana muistona mediatapahtumasta jäi loppujen lopuksi Lufthansan logolla varustettu kaulassa riippuva vierailijatunnus, jossa on suurin kirjaimin teksti "I have been onboard an A380!" - "olen ollut A380:n kyydissä". Siinä sitä onkin kertomista lapsenlapsille!
1 kommentti:
Minä voisin saada?
Lähetä kommentti